Let tilgængelig ladeinfrastruktur er afgørende

Ny analyse afdækker forhold ved opladning på offentligt tilgængelige ladestandere, herunder prisen for at oplade, betalingssystemer og vilkårene for nettilslutning af offentligt tilgængelige ladestandere.

Tankning af elbil i København
Foto: Ulrik Jantzen

18. august 2021

Det er regeringens ambition, at der skal køre mange flere elbiler på de danske veje. Derfor skal det være ligeså let at eje el elbil som en fossil bil, og det skal være ligeså nemt og bekvemt at oplade sin elbil, som det er at tanke benzin. Transportministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet står bag en ny analyse, der ser på markedet for offentlig tilgængelig opladning.

- Det skal være nemt og bekvemt at lade sin elbil, og prisen for opladning skal være rimelig. Derfor har vi udarbejdet en analyse, der ser på de ydelser, som ladestandermarkedet tilbyder elbilisterne, f.eks. prisstrukturen for opladning og mulighederne for at lade op uden at have abonnement, siger transportminister Benny Engelbrecht.

- Analysen peger ind i det lovforslag, som regeringen sendte i høring i starten af juli som opfølgning på Bilkommissionens forslag til regeringen om indretningen af ladestandermarkedet.

- Jeg ser frem til at drøfte den fremtidige indretning af ladestandermarkedet med Folketingets partier til efteråret med afsæt i de høringssvar, vi forventer at modtage i løbet af sommeren.

Analysen følger af den politiske Aftale om udmøntning af pulje til grøn transport af den 3. april 2020, hvor det blev aftalt, at der udarbejdes en analyse om prisstruktur for offentligt tilgængelige ladestandere. Analysen afdækker forhold vedrørende opladning ved offentligt tilgængelige ladestandere, herunder mulighederne i praksis for ad hoc-opladning uden abonnement, interoperabilitet af ladeoperatørernes betalingssystemer og prissætning.