Regler for etablering af parkeringspladser til el-biler

Landets kommuner bestemmer selv etablering af el-parkeringspladser. Derudover har kommunerne også mulighed for at pålægge afgifter ved ulovlig parkering.

En elbilsparkeringsplads flankeret af to biler
Foto: Ulrik Jantzen

23. december 2021

Det er landets kommuner, der – hvor de er vejmyndighed - selv bestemmer etablering af parkeringspladser til el-biler og andre el-køretøjer.

Det står i færdselsloven §92, stk. 1 nr. 1.

Kommunen skal skilte efter reglerne i bekendtgørelsen om vejafmærkning. Og i dag er det muligt at skilte for standsning og parkering for el-køretøjer, men kun med henblik på opladning af el-køretøjer. 

Det betyder, at kommunen har mulighed for at udstede parkeringsafgift til køretøjer, der holder parkeret uden at oplade. Den beføjelse står i færdselslovens §122 a.

Ifølge transportministeren giver det rigtig god mening, at det er landets mange kommuner, der selv har beføjelserne til dette.

- Salget af opladelige biler stormer frem, og derfor er det også vigtig, at de har adgang til parkering, hvor deres el-køretøj kan lade op. Det gælder især i byerne, og derfor er det godt, at kommunen har mulighed for at etablere parkeringspladser, der er forbeholdt opladende el-biler og andre el-køretøjer. Det giver også mulighed for at udstede parkeringsafgifter, hvis reglerne ikke bliver overholdt, siger Benny Engelbrecht.