Offentlig transport. Vi har skam ikke glemt Kystbanen

Helsingør Dagblad

07. juli 2021

Af Transportminister Benny Engelbrecht (S)

DEBAT: Det må bero på en misforståelse, når Martin Lidegaard fra Radikale Venstre her i avisen skriver, at Kystbanen ikke er med i infrastrukturaftalen.

Det er den.

Radikale Venstre er som alle andre partier i Folketinget endda medunderskriver på aftalen, hvori der fremgår en analyse af perspektiverne i, at den kommende metrodriftpå S-banen også kan omfatte Kystbanen.

Det er også ærgerligt, at han giver læserne det indtryk, at Kystbanen fortsat er plaget af store problemer.

Kystbanen har faktisk aldrig kørt bedre, end den gør nu.

Med en kundepunktlighed på 90 procent i 2020 kørte Kystbanen også bedre end gennemsnittet af fjern-og regionaltogtrafikken i resten af landet.

Så det er slet ikke et skidt tidspunkt, vi investerer yderligere i banen på - herunder med de 12,5 milliarder kroner til styrket fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet, som jo også vil komme passagererne på Kystbanen til gavn.

Vi må heller ikke glemme den forventede væsentlige positive effekt på køreplanen, som en afkobling fra den svenske trafik vil medføre.

Samlet set betyder en forbedret Kystbane mindre trængsel på vejene og dermed mindre CO2-udledning.

Så Kystbanen er med i infrastrukturplanen og er på alle måder tænkt ind i fremtidens infrastruktur.

Kystbanen har faktisk aldrig kørt bedre, end den gør nu. Med en kundepunktlighed på 90 procent i 2020 kørte Kystbanen også bedre end gennemsnittet af fjern-og regionaltogtrafikken i resten af landet.